Fotobespreking aan de hand van de 4 pijlers

Ansel Adams (http://www.anseladams.com/)

Ansel Adams

 

 

 

 

 

 

 

Beschrijven

Een landschapsfoto in zwartwit. Duinen zijn duidelijk het hoofdthema. Er zijn duidelijk verschillende vlakken en lijnen in de foto aanwezig.

Analyseren

Gezien de schaduwpartijenZonesysteem, moet er hard licht aanwezig geweest zijn. De foto is wellicht genomen op het midden van de dag met felle zon. Normaal is een foto met hard zonlicht niet aan te raden omwille van de storende schaduwpartijen. Maar bij een omzetting naar zwartwit is dit noodzakelijk om mooie contrasten en texturen te bekomen. Daar het een foto is van Ansel Adams is hier gebruik gemaakt van het zonesysteem.

 

Interpreteren

Behalve duinen staat er niks anders op de foto. De fotograaf wil hier duidelijk de texturen, contrasten, lijen en vlakken als belangrijk punt in deze foto weergeven. Ook door het zonesysteem heeft hij elk vlak in de juiste zone gezet, waardoor de foto heel krachtig overkomt.

Waarderen

Ik hou van landschapsfoto’s in zwartwit zoals deze. Maar het is echter niet gemakkelijk om de juiste zwartwit-omzetting te doen. Het zonesysteem is hiervoor al een sterk hulpmiddel en naast dit systeem is het dan nog de uitwerking naar eigen smaak.

 

Carl De Keyzer (http://www.carldekeyzer.com/)

Carl De Keyzer

 

Beschrijven

Een gezin zit op een eerder verlaten stukje strand. Moeder zit op een pallet die dienst doet als strandstoel terwijl ze aan het praten is met haar dochtertje die haar iets toont. Wat verder op zit de vader te telefoneren.

Op de voorgrond ligt een dode meeuw en zie je wat toefjes gras. Verderop ligt een oud roestig schip. Het water is helder blauw, zo ook de lucht.

Het is duidelijk een zonnige dag.

Analyseren

Er is een duidelijke kijkrichting aanwezig die begint bij de dode meeuw, doorloopt naar moeder en dochter, vandaar via de bellende vader richting schip om vandaar af te dwalen over de blauwe zee naar de bergen.

De foto is volledig scherp wat duidelijk wijst op een klein diafragma (groot getal).

Het is duidelijk dat de zon hoog aan de hemel staat. Je ziet het aan de schaduw van de pallet.

Het is opvallend dat alles op deze foto heel mooi en juist uitgelicht is. Er is geen schaduw te zien op het gezicht van het meisje, ook de ouders zijn heel mooi uitgelicht. Bij dit licht zou de voorkant het schip heel donker moeten geweest zijn. Dus mogen we ervan uitgaan dat er ofwel geflitst werd om alles juist belicht te krijgen, maar ik zou eerder denken dat er meerdere foto’s werden gemaakt met verschillende belichtingen en achteraf samengevoegd, zodat alles aanwezig op de foto: strand, gezin, schip, zee, lucht en bergen mooi uitgelicht is

Interpreteren

Het oude roestig schip en de dode meeuw contrasteren met het jonge gezin, met de gsm van de vader, het witte strand.

Het schip ligt daar wellicht al enige tijd en zal daar wellicht ook nog een tijd blijven liggen.

Het pallet en de houten balken op het strand zijn wellicht dingen die zijn aangespoeld. Het gezin lijkt het grote schip of de dode meeuw niet op te merken. Wellicht zaten ze gezellig samen toen de vader plots gebeld werd en zich afzonderde omdat hij door het gebabbel van moeder en dochter niet goed verstond wat er werd gezegd.

Volgens mij wou de fotograaf hier oud en nieuw, dood en leven verenigen in één foto.

Waarderen

Deze foto maakt deel uit van Carl De Keyzer zijn reeks die hij maakte van de Europese kusten in het kader van de klimaatopwarming en hoe de mensen hier mee omgaan. Het is duidelijk dat hij hier wil aantonen dat deze mensen er op dat moment niet echt mee bezig waren. En hij heeft dit mooi weten te vatten in deze foto mede door de vele contrasten die deze foto bevat. Het werken met verschillende belichtingen was hier een goed idee anders was het schip een heel donker vlak die heel storend was geweest. Ik denk dat Carl De Keyzer hier in zijn opzet geslaagd is.

Chris Cael

berlijn

 

Beschrijven

We zien een oud gebouw met vensters die kapot en versleten zijn en wat verf gekladder. Het gebouw wordt blijkbaar wel nog gebruikt of bewoont. Een naakte vrouw staat zijlings bij het raam met haar armen gespreid.

Analyseren

De regel van derden lijkt hier mooi toegepast. Het raam vormt een kader rond de naakte vrouw. Maar lijnen spelen hier de hoofdrol. De vrouw maakt tevens deel uit van de herhaalde verticale lijnen en haar uitgestrekte arm loopt zo goed als evenwijdig met de lichte diagonale lijnen van de ramen.  Het ene contrast dat in de foto zit is de ronding van de vrouw haar billen met de strakke lijnen van de ramen. Het is duidelijk dat deze locatie zich op een verdieping in het gebouw bevindt waardoor hier gewerkt werd met een zoomlens. Ondanks het feit dat dit een kleurfoto is zitten er weinig echte kleuren in deze foto.

Interpreteren

Deze foto is een typisch voorbeeld van op de knop te drukken op het juiste en beslissende moment. Wellicht is dit een vrouw die model staat in een kunstacademie, hoewel die vrouw ook recht op haar bed kan staan en blij of kwaad is op de andere persoon in de kamer die wij niet zien. Het beeld kan verschillende interpretaties uitlokken, maar vooral een glimlach op je gezicht.

Waarderen

Dat is zo’n foto dat wanneer je hem neemt je dol content bent dat je het gezien hebt en het hebt kunnen vastleggen. Het wijst op een duidelijke alertheid van de fotograaf. Alert waarvoor laat ik in het midden…

Deze foto is mooi in zijn eenvoud en het feit dat de vrouw niet volledig voor het raam staat is een pluspunt.

Erwin Olaf (http://www.erwinolaf.com/)

Erwin Olaf

Beschrijving

Deze foto heeft een duidelijke jaren vijftig of zestig sfeer terug. Twee piekfijn geklede mensen op de gang die er niet al te vrolijk uit zien. Het is wellicht een hotel aan de kamernummers te zien. De vrouw staat nonchalant leunend tegen de muur met een bos bloemen in haar hand en haar voet half uit haar schoen. De man staart voor zich uit.

Analyseren

Volgens mij gaat dit hier duidelijk om een geënsceneerde foto. Foto zal ook genomen zijn met studioflitsers. Zowel de vrouw als de man hebben duidelijke richtlijnen gekregen over hun houding. De foto is in kleur omdat deze op die manier het best de jaren 50 of 60 weergeeft. De bruintinten overheersen de foto en worden doorbroken door de gele jurk van het meisje. Alles in de foto is uiterst scherp. De personages lijken door hun gladde huid net etalagepoppen.

Interpreteren

Met deze foto wil de fotograaf duidelijk een verhaal op de kijker loslaten die zich vrij laat invullen. De foto bevriest als het ware een moment in het leven van deze man en vrouw. Er is wellicht iets gebeurd en er zal hier ook nog een gevolg aan gegeven worden. Maar net daartussen in werd de foto gemaakt. De voet uit de schoen bij de vrouw duidt op een ongemakkelijk gevoel. Heeft ze die bloemen gekregen als zoenoffer? Hij had duidelijk op een andere reactie gehoopt. Er heerst een kille sfeer in een warm interieur.

Waarderen

Deze foto is naar sfeer en belichting toe een geweldige foto. Het benadert sterk een schilderij. De fotograaf probeert hier de draak te steken met de perfectie en als je langer en dieper kijkt naar de foto merk je dit wel.